måndag 10 januari 2011

حاشیه ای حتی دردناک تر از متن

حاشیه ای حتی دردناک تر از متن

شب گذشته یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 شرکت هواپیمایی ایران ایر در نزدیکی ارومیه سقوط کرد، پیش از پرواز در مورد شرایط جوی به خلبان اعلام می شـــود که وضعـیـت هوا Heavy Snow است ، در این شرایط خلبان می تواند پرواز را کنسل کند، اما از آنجایی که شرکت ایران ایر ( به دلایلی که نمی دانم ) به ندرت پرواز کنسل می کند این هواپیما با 105 سرنشین از فرودگاه مهرآباد Take Off می کند، در نزدیکی ارومیه خلبان از برج مراقبت درخواست اجازه ی فرود می کند و با کم کردن ارتفاع سعی در فرود آمدن داشته است، اما زمانی که خلبان شرایط جوی را نامناسب می بیند اعلام Miss Approach می کند( به این مفهوم که امکان دیدن باند وجود ندارد )،معمولاً  زمانی که خلبان نمی تواند باند را ببیند مجدد اوج می گیرد و در اکثر مواقع به فرودگاه مبدا باز می گردد، اما لحظاتی پس از آنکه خلبان Miss Approach کرده است، اعلام Emergency Landing  یا همان فرود اضطراری می کند، که در همین لحظه هواپیما از صفحه ی رادار برج مراقبت محو می شود و پس از 15 دقیقه برج مراقبت متوجه سقوط این هواپیما می شود، تا این لحظه آمار ضد و نقیضی در مورد تلفات این پرواز ارائه شده است، اما خبر ها حکایت از زنده ماندن دو تن از اعضای کادر پرواز دارند ، یک مهماندار خانم و یکی از اعضای ACM یا همان امنیت پرواز، و نیز تنی چند از مسافران.

اعضای کادر پروازی سانحه ی ارومیه
خلبان فریدون دادرس و اعضای کادر پروازی
نکات جالب توجهی نیز در حاشیه ی این حادثه وجود دارد ، به عنوان نمونه،  سليمان جعفرزاده، نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس، صد و پنجمين مسافر پرواز اروميه بود كه از پرواز انصراف داده بود. وی پيش از اين نیز قرار بود با شهيد كاظمي در همان پروازي كه منجر به شهادت جمعي آنها گشت، همسفر باشد كه در لحظات آخر از پرواز انصراف داد . . .
تصویر بلیط پرواز سليمان جعفرزاده، نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت
تصویر بلیط پرواز سليمان جعفرزاده، نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت
اما سوالی که دیشب نیز در بخش Dispatching ایران ایر مطرح بوده ، این است که چرا علیرغم شرایط بد جوی که به خلبان اعلام شده بود باز هم خلبان پرواز را کنسل نکرده است ؟!
گذشته از ایرادات اپراتوری که می تواند باعث وقوع این حادثه شده باشد، نکته ی جالب توجه این است که اتحادیه ی اروپا 6 ماه قبل، پرواز هواپیماهای ایرباس 320، بوئینگ 727 و بوئینگ 747 که مجموعا دو سوم ناوگان هوایی ایران ایر را تشکیل میدهند به دلیل ملاحظات مرتبط با ایمنی بر فراز اروپا ممنوع اعلام کرده بود.
بوئینگ 727 ی که شب گذشته در نزدیکی ارومیه سقوط کرد در سال 1974 تولید شده بود و قیمتی نزدیک به 450 میلیون تومان ( اندکی بیشتر از قیمت یک اتوبوس  بین شهری ! ) داشت، این در حالی است که در حال حاضر هواپیماهایی نظیر بوئینگ 767 که در خطوط هوایی بسیاری از شرکت ها در حال پرواز هستند قیمتی چند ده میلیاردی دارند !
ولی از تمام این مسائل که بگذریم، نحوه ی مواجه ی افراد مرتبط با این خبر ، از اصل این حادثه نیز دردناک تر است، عدم اعلام خبر تا ساعت ها در شرایطی که بسیاری از شبکه های خبری خارجی با قطع برنامه ی معمول خود در قالب Breaking NEWS به پوشش خبری این سانحه پرداخته بودند ( اینجا )، گزارش خبرنگار شبکه ی خبر که اعلام کرد ” همکاران ما با وجود بارش برف تصاویر بسیار خوب و جالبی گرفتند” ، خوانده شدن خبر توسط مجری خندان لب در ساعت 7 صبح روز بعد ، برخورد وزیر راه و ترابری با این حادثه که علیرغم کشته شدن بیش از 70 نفر از هموطنانمان اعلام می کند که خوشبختانه تلفات کم است !! ( اینجا ) و حتی بعد از آن انداختن تقصیر به گردن مسافران که به گفته ی ایشان ” مردم فشار مي‌آورند كه پرواز انجام شود ” !! ( اینجا ) و دست آخر هم اطلاعیه ی شرکت فرودگاههای کشور که اعلام کرده است سقوط بوئینگ مشیت الهی بوده است ! ( اینجا )
.
…………………..
پ. ن : دیشب  که این عکس  AFP رو دیدم چشمام ناخودآگاه خیس شد و تا همین لحظه که مشغول نگارش این گزارش هستم حالم عجیب خرابه، یعنی مجلس حتی یک سوال هم از این آقای وزیر راه و دولت کریمه نداره ؟!

بستگان کشته شدگان سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه/عکس از 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar