onsdag 5 januari 2011

پژوهشگر سیستانی؛ مبتکر داروی ضد سرطان سیستانین

دکتر غلامرضا شیخ نژاد، پژوهشگر برجسته ایرانی در عرصه اکتشاف دارو های ضد سرطان، توانست داروی ضد سرطان ابتکاری خود را با نام ژنریک « سیستانین » از فاز اول تحقیقات سازمان خوراک و داروی آمریکا (FDA) گذرانده و مطالعات انسانی را برای این دارو آغاز کند .


دکتر غلامرضا شیخ نژاد در پاسخ به خبرنگار سیب پرس پیرامون وجه تسمیه این دارو بیان داشت 

کلمه CISTANIN (سیستانین) می­تواند نام مناسبی باشد. اما ماده­ای به نام سیستانین (cistanin) از گیاهی به نام سیستانکه یا سیستانشه سالسا (cistanche salsa) حدود 26 سال پیش در ژاپن استخراج شده است  به این دلیل توفیق اجباری به دست آمد که ما از کلمه سیستان (SISTAN) به جای CISTAN استفاده کنیم. در اوستا از سیستان به عنوان یازدهمین سرزمین نیک اهورایی یاد شده است. سرزمین تاریخی و پر افتخاری که زادگاه رستم قهرمان  اسطوره­ای شاهنامه است و یعقوب لیث صفاری مردی که نمی­ خواست سلطان باشد بلکه رستم­وار در خدمت ایران و ایرانیان بود.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون چند و چون اجرای این تحقیق جهانی اظهار داشت

تزریق  این دارو  به انسان برای تعیین غیر سمی بودن و دوز (dose) مناسب در شهریور ماه سال جاری  در آمریکا آغاز گردید و قرار است در 20 بیمار سرطانی برای 6 دوره به مدت 4 تا 5 ماه تزریق ­شود. در پایان این دوره چنانچه نتایج تحقیق مورد تأیید FDA قرار گیرد، این دارو جهت تعیین اثربخشی در مقایسه با شیمی درمانی وارد فاز 2 انسانی (clinical trial, phase II) خواهد شد.


گمان می­رود که این اولین داروی طراحی شده بوسیله یک ایرانی است که توانسته در آمریکا چنین موفقیتی را کسب کند .  امیدواریم که این آغازی باشد برای خود باوری محققین ایرانی تا بتوانند در عرصه بین المللی قابلیت­های خود را نشان داده و در زمینه­ های مختلف به ویژه دارویی پیشگام باشند. به همه ایرانیان بویژه سیستانیان عزیز تبریک می گوییم .


بیوگرافی کوتاهی از دکتر غلامرضا شیخ نژاد
دکتر غلامرضا شیخ نژاد اهل سیستان و متولد زاهدان است. تحصیلات متوسطه را در زاهدان به اتمام می رساند و پس از دریافت لیسانس زیست شناسی از دانش سرای عالی تهران، برای ادامه تحصیل عازم آمریکا می شود. پس از تکمیل دوره دکتری بیوشیمی در دانشگاه ایالتی جورجیا، با بورسیه وزارت بهداشت آمریکا، موفق به دریافت فوق دکتری فیزیولوژی سلولی از دانشکده پزشکی دانشگاه وین میشیگان می شود. وی تحقیقات در زمینه بیولوژی مولکولی و سرطان را در "بنیاد تحقیقات سرطان میشیگان" آغاز کرده است. وی اکنون دنباله تحقیقات خود را در قالب یک طرح ملی در ایران با حمایت توفیق دارو و همکاری مراکز دانشگاهی ادامه می دهد. sh.T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar