söndag 20 mars 2011

هفت سين؛ هفت داروي معجزه آسا براي تمام ايام سال


چاپفرستادن به ایمیل
يک متخصص تغذيه با بيان اين که هفت سين شامل هفت ماده غذايي مفيد و پرانرژي بوده و نمايانگر پيشينه غني تغذيه سالم در ميان ايرانيان باستان است، گفت: تمام خوراكي‌هاي موجود در اين سفره به عنوان بهترين مواد غذايي با خواص دارويي و قابليت درماني براي تمام ايام سال توصيه مي‌شود.

دکتر علي اکبر سهيلي آزاد در گفت وگو با ايسنا ، اظهار داشت: در بسياري از کشورها سبزه تهيه شده از جوانه گندم را در گلخانه تکثير و آب آن را به عنوان يک چاشني پرانرژي که حاوي مقادير زيادي قند مالتوز است و طعم شيريني دارد مصرف مي‌کنند.

وي ادامه داد: اين شربت داراي بسياري از ويتامين‌هاي گروه ب، کلسيم، پتاسيم و اسيد فوليک است و خواص آن به دليل عدم طبخ بسيار بيشتر از سمنو و به عنوان شربت بسيار مغذي و نشاط آور است.

سمنو سرشار از انرژي براي کودکان در حال رشد و بهترين درمان كم خوني براي زنان باردار

اين متخصص تغذيه با اشاره به اين كه سمنو به عنوان يکي از خوردني‌هاي سرشار از انرژي سفره هفت سين است،گفت: سمنو از شيره جوانه گندم تهيه و توليد مي‌شود و ماده مغذي و مفيدي از نظر تامين انرژي و موادي پروتئيني براي کودکان در حال رشد محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينکه سمنو سرشار از مقادير زيادي مواد معدني مانند کلسيم، پتاسيم، منيزيم، روي و سلنيم است، گفت: اين مواد مغذي براي رشد استخوان‌ها و پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان و کم خوني به خصوص در زنان باردار و شيرده بسيار مفيد است.

دکتر سهيلي آزاد با اشاره به مواد موجود در سمنو از جمله ويتامين هاي B1،B2 ، نياسين و اسيد فوليک، کاروتن و ويتامينE گفت: اسيد فوليک موجود در سمنو از ابتلا به نوعي کم خوني پيشگيري مي‌کند و کاروتن و ويتامين E نيز از آنتي اکسيدان‌هاي مفيدي هستند که با از بين بردن راديکال‌هاي آزاد به وجود آمده از متابوليسم مواد غذايي در سلول‌ها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش مي‌دهند.

وي با بيان اينکه سمنو ماده غذايي بسيار مفيد براي ورزشکاران است، اظهار داشت: اگرچه سمنو در فرهنگ غذايي ايرانيان در ايام نوروز تهيه مي‌شود و در سفره هفت سين قرار مي‌گيرد اما در نظر گرفتن اين منبع مفيد انرژي در برنامه غذايي روزمره توصيه مي‌شود.

بوييدن سيب، فشار خون را کاهش مي‌دهد

دکتر سهيلي آزاد با بيان اينکه سيب به دليل داشتن ويتامين‌هاي گروه B، منيزيم و فسفر داراي اثرات آرام بخش است، اظهار داشت: مطالعات پزشکي نشان داده است که تنها بو کشيدن سيب فشار خون را پايين مي‌آورد.

اين متخصص تغذيه با اشاره به مواد مغذي موجود در سيب مانند ويتامين‌ها، مواد معدني، پروتئين و مقادير زيادي انرژي گفت: فيبر موجود در سيب به نام پکتين موجب کاهش کلسترول خون مي‌شود.

با مصرف سير دستگاه گوارش خود را بيمه كنيد!

دکتر سهيلي آزاد با اشاره به سير به عنوان ماده غذايي که حاوي خواص دارويي است، گفت: از نظر تغذيه‌اي معمولا سير به عنوان چاشني و طعم دهنده غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مطالعات دهه‌هاي اخير نشان داده سير داراي ترکيبات کاهش دهنده فشار و کلسترول خون است.

اين متخصص تغذيه با توضيح اين مطلب که سير با تاثيرگذاري بر تجمع پلاکت‌ها سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان معده و روده مي‌شود، گفت: سير شامل ترکيبات گوگرددار و سولفور که شامل آليشين که موجب از بين بردن راديکال‌هاي آزاد سلول‌ها مي‌شود است و برخي نيز سير را براي بهبود برخي عفونت‌ها و مار گزيدگي‌ها استفاده مي‌کنند.

سماق مرهمي براي دردهاي رماتيسمي و نقرس

دکتر سهيلي آزاد با بيان اينکه در طب سنتي از سماق براي بيماري‌هاي رماتيسمي، نقرس و همچنين درمان تهوع و بي‌اشتهايي استفاده مي‌شود، گفت: سماق داراي خاصيت آنتي اکسيداني است و از بروز بسياري از سرطان‌ها پيشگيري مي‌کند.

وي ادامه داد: معمولا ميوه سماق را به شکل خشک کرده و کوبيده شده به صورت پودر به عنوان يک چاشني و طعم دهنده مورد استفاده قرار مي دهند.

اين متخصص تغذيه از ديگر خواص سماق را تحريک اشتها، افزايش ميل به خوردن غذا، خاصيت ديورتيک و ادرار آور بودن آن عنوان کرد و اظهار داشت: سماق به دليل داشتن تانن که يک قابض است در بهبود اسهال نيز موثر است.

سرکه، چاشني با خواص دارويي

دکتر سهيلي آزاد با بيان اينکه سرکه از مواد قندي موجود در گياهان مانند، انگور، کشمش، سيب و برنج به وسيله تخمير تهيه مي‌شود، گفت: سرکه بيشتر به عنوان طعم دهنده و چاشني غذا محسوب مي‌شود اما خواص دارويي نيز دارد.

وي ادامه داد: سرکه داراي مقاديري از مواد معدني و ويتامين‌ها است و اشتها را نيز افزايش مي‌دهد و ايراني‌ها با استفاده از سرکه انواع ترشيجات را نيز تهيه مي‌کنند.

درخت سنجد از ميوه تا ريشه داراي خواص دارويي و صنعتي است

دکتر سهيلي آزاد با بيان اينکه درخت سنجد از ميوه، گل، ساقه، ريشه و پوست و داراي خواص دارويي و صنعتي است، گفت: برگ درخت سنجد داراي الکانوئيدي است که در صنايع داروسازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و گل آن نيز در صنايع آرايشي عطرسازي و داروسازي به کار مي‌رود.

وي ادامه داد: سنجد شامل مواد قندي گلوکز و شامل مقاديري چربي و مواد پروتئيني نيز است بدين ترتيب خاصيت غذايي نيز دارد. ميوه سنجد بييشتر نقش دارويي دارد و در طب سنتي به عنوان تانن مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مي‌تواند ضد تهوع و براي درمان اسهال مفيد باشد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar